سرمایه گذاری در طرح های گردشگری: هم فال و هم تماشا

سرمایه گذاری در طرح های گردشگری

سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری در ایران آینده‌ای روشن دارد، اگرچه امروز زیرساخت‌های اصلی کشور برای تأمین نیازهای گردشگران به ویژه در حوزه‌های رفاه توریست مثل هتل‌ها هنوز پاسخگوی میزان تقاضا نیست اما دولت در حال برنامه‌ریزی راهبردهایی است که بتواند توریسم را گسترش دهد.

بنابراین، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران با حمایت مسئولان مرتبط، مجذوب سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها علی‌‎الخصوص در مناطق خوش آب و هوای شمال غربی و جنوب کشور شده‌اند؛ زیرا به خوبی می‌دانند این فرصت طلایی، درآمدزایی پایدار را در اختیار آنها قرار می‌دهد. به همین دلیل با وجود تنوع، انعطاف‌پذیری و درآمد غیرفعال سرمایه‌گذاری در املاک توریستی، تضمینی برای ایجاد درآمد دائمی و آینده‌ای درخشان است.

در این گفتار مفهوم سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری ، اهمیت و به‌خصوص سرمایه‌گذاری در طرح‌های ساخت و ساز املاک و مستغلات گردشگری و مزایای آن را در جهت به دست آوردن سود مادام‌العمر بررسی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت که چرا سرمایه گذاری در طرح های گردشگری، درآمد پایدار به همراه دارد.

مفهوم سرمایه گذاری در طرح های گردشگری

سرمایه‌گذاری گردشگری یک فرآیند تامین مالی برای دستیابی به درآمدهای دائمی و همچنین توسعه صنعت توریسم به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و فرهنگی است. به عبارت دیگر گردشگری به عنوان یک فعالیت اقتصادی ثروت آفرین متشکل از چندین بخش اصلی و فرعی از زیرساخت‌های املاک و مستغلات گردشگری مانند ساخت هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، شهرهای توریستی و حمایت از تمامی پروژه‌های مرتبط در این حوزه است که به چرخش در می‌آید و رونق می‌گیرد.
زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت گردشگری در ایران مانند حمل و نقل، تاسیسات جاده‌ای، برق، بهداشت، خدمات بهداشتی، حفظ منابع طبیعی و غیره همگی در خدمت مردم محلی و مسافران ایرانی و خارجی هستند و به این طریق کسب سود و ثروت را میسر می‌کنند.
سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های اصلی دولت برای توسعه گردشگری مبنی بر جذب ۲۰ میلیون توریست تا سال ۲۰۲۵ است. به این ترتیب مبلغ ۲۵ میلیارد دلار به چرخه اقتصادی کشور وارد می‌شود.
سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند پول نقد و سرمایه‌های خود را در مناطقی سرمایه‌گذاری کنند که استانداردها، ویژگی‌ها و جاذبه‌های گردشگری مطلوبی دارند. از این دست مناطق خوش آب و هوا با طبیعت بکر و دلپذیر، پرآب و توسعه‌پذیر می‌توان به بندر ماهشهر اشاره کرد.
مشخصاً آینده‌ای درخشان و پر رونق در انتظار بندر ماهشهر است و این منطقه علاوه بر این که بزرگ‌ترین تأسیسات پتروشیمی کشور را در خود جای‌داده است: بندرگاه و شریان‌های ترانزیتی، بنگاه‌های تولیدی و صنایع مختلف نیز در آن فعالیت می‌کنند.
هم اکنون در ماهشهر تعداد زیادی از پروژه‌های مطرح در زمینه ساخت و راه‌اندازی هتل، بیمارستان، مراکز تجاری و تفریحی در حال احداث هستند و بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز در ساخت آن مشارکت نموده‌اند. به عنوان مثال مجتمع چند منظوره ماه‌لند یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری در این بندر است.

اهمیت سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری

امروز گردشگری برای موفقیت اقتصادی کشورهای در حال توسعه مانند ایران بسیار حیاتی است و مزایای متعددی را به همراه دارد. گردشگران با خود پول می‌آورند و از محصولات و خدمات هتل‌ها، فروشگاه‌ها، صنایع دستی، رستوران‌ها، بیمارستان‌ها و بسیاری از خدمات دیگر استفاده می‌کنند.

در نتیجه درآمد اقتصادی کشور، منطقه و مردم محلی به همین میزان افزایش می‌یابد و شغل‌های زیادی ایجاد می‌شود و علاوه بر آن زیرساخت‌های منطقه نیز توسعه پیدا می‌کند و تبادل اجتماعی، فرهنگی و همچنین گسترش روابط بین مردم و گردشگران به طور چشمگیری بیشتر می‌شود.
بر همین اساس خلاصه‌ای از گزارشات سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری به هر شکل و شیوه‌ای به عنوان توسعه پایدار گردشگری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
صنعت گردشگری یک پتانسیل قدرتمند جهانی برای توسعه اقتصادی به شمار می‌رود که سالانه ۱.۷ تریلیون دلار درآمدزایی می‌کند و ماهیت عملکرد آن تأثیر بسزایی بر ایجاد اشتغال دارد. در واقع این صنعت به طور مستقیم یک شغل از هر ۱۰ شغل جهان را به خود اختصاص می‌دهد. طبق گزارشی در سال ۲۰۱۹، گردشگری، ۳۰۰ میلیون شغل را در سراسر جهان به وجود آورد. (UNWTO، ۲۰۱۹).
همچنین توسعه گردشگری در عین حال فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حوزه توریسم ارائه می‌کنند:

سرمایه‌گذاری در حوزه توریسم

سرمایه‌گذاری در حوزه توریسم

– مطابق با اطلاعات اعلام شده از سوی سازمان UNWTO انتظار می‌رود که تعداد گردشگران تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۱.۸ میلیارد نفر برسد و جالب اینکه ۸۸ درصد از مسافران آسیایی خواهند بود.
– با توجه به تغییرات در نیازها و انتظارات و رفتار توریست‌ها در آینده که عمدتاً بیشترین آنها نسل‌های جوان خواهند بود؛ تعداد گردشگران تا سال ۲۰۴۰ بین ۲.۳ تا ۲.۵ میلیارد نفر خواهد رسید.
– علاوه بر این، گزارش‌های دیگری بیانگر این موضوع است که در بخش هتل‌داری در حدود تقریباً دویست هزار هتل با بیش از ۱۸ میلیون اتاق در سراسر جهان تا آن زمان شکل می‌گیرد (مشارکت بین‌المللی گردشگری، ۲۰۲۰).
طرح‌های گردشگری یا به اصطلاح خروجی‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری از دو منظر سنتی و امروزی عبارت‌اند از:

سرمایه‌گذاری در حوزه توریسم به روش سنتی:

خدمات تفریحی و سرگرمی، اقامت، غذا، خدمات پزشکی، پروژه‌های تجاری، ساخت و سازها هستند که فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در طول زنجیره تأمین گردشگری ایجاد می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در حوزه توریسم به روش غیر سنتی:

به خدمات نوین فناوری سفری مانند نرم‌افزارهای مدیریتی هتل‌ها و تورها، سیستم‌های اطلاع رسانی و امنیتی، سیستم‌های پرداخت، هوش مصنوعی و ابزارهای تجزیه و تحلیل و سایر موارد اشاره دارد.

در این بین سرمایه‌گذاری‌های پایدار بزرگ‌ترین هدف توسعه صنعت گردشگری در جهان است. به همین دلیل مبالغ کلان به جهت تامین سرمایه برای حمایت ساخت و احداث این حجم از خدمات برای متقاضیان گردشگر و توقعات متغیر آنها مورد نیاز است و تأثیر زیادی در اقتصاد گردشگری به همراه دارد. این تأثیرات عبارت‌اند از:

  • جذب تعداد زیادی از گردشگران خارجی
  • تداوم بخشیدن به مدت اقامت مسافران
  • افزایش هزینه‌های توریستی و ارزآوری بیشتر
  • احیا و نوسازی زیرساخت‌های مهم مناطق گردشگری در ناحیه‌های مختلف و سراسر کشور
  • رشد روز افزون صادرات
سرمایه‌گذاری در طرح‌های ساخت و ساز املاک و مستغلات گردشگری

سرمایه‌گذاری در طرح‌های ساخت و ساز املاک و مستغلات گردشگری

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، جذب سرمایه و مشارکت در بازار املاک صنعت توریسم را به عنوان یکی از پول‌سازترین طرح‌های توسعه این صنعت معرفی می‌کند که تقریباً ۵۵ درصد این طرح‌ها مربوط به بازار املاک و مستغلات است. به‌طوری‌که طیف وسیعی از نیازهای متفاوت گردشگران را برآورده می‌کند و در عین حال فرصت‌هایی را برای بازدهی سودآوری و درآمدی در آینده فراهم می‌کند.
سرمایه‌گذاری ملک توریستی مطمئن و پرمنفعت است و تفاوت آن با پروژه‌های معمولی ساخت و ساز املاک در ماهیت بهره‌وری و تجاری خود ملک نهفته است. املاک توریستی با افزایش قیمت‌ها، مزیت‌ها و آورده‌های مالی فصلی ایجاد می‌کنند، در حالی که املاک معمولی به طور پیوسته در طول سال با نرخ ثابت اجاره می‌شوند.

سرمایه‌گذاری موفق املاک توریستی عبارت‌اند از:

هتل‌ها

هتل‌های پنج ستاره در حکم یکی از موفق‌ترین پروژه‌های املاک گردشگری به شمار می‌روند و آنها را می‌توان در قطب‌های توریستی کشور برای اقامت گردشگران با مشارکت تعداد زیادی از خریداران احداث نمود.
یکی از برترین طرح‌های مشارکتی ساخت املاک گردشگری پروژه هتل بین‌المللی پنج ستاره ویستریا پالاس در کرانه دریاچه شورابیل استان اردبیل است.
این هتل به دلیل سود دهی مطلوب و تنوع درآمدی پایدار توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ را به خود جلب نموده است و تحت نظارت برند معتبر « Four Seasons» کانادا در دست احداث قرار گرفته است.

استراحتگاه‌ها

استراحتگاه‌ها مستغلاتی هستند که خدمات متنوعی را متشکل از سواحل خصوصی، استخرهای شنا، رستوران‌ها و سایر را به گردشگران ارائه می‌کنند.

ویلاها و کلبه‌های اقامتی

این نوع از املاک گردشگری امکانات اقامتی برای خانواده‌ها، گروه‌های گردشگری و تورها را در مناطق توریستی را فراهم می‌کنند.

هتل آپارتمان

هتل آپارتمان‌ها بهترین گزینه برای مسافرانی است که قصد دارند برای مدت زمان طولانی اقامت کنند. خرید و اجاره این نوع از املاک بازدهی مالی فراوانی را به مالک خود می‌بخشد.

مزایای سرمایه‌گذاری در طرح‌های ساخت و ساز املاک و مستغلات گردشگری

مزایا و امتیازات سرمایه‌گذاری در حوزه املاک گردشگری، پاسخی منطقی به این سؤال است که چرا سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری درآمد پایدار به همراه دارد؟
از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

بازدهی سرمایه‌گذاری

مسلماً درآمد اجاره از املاک توریستی یا کسب و کارهای فعال در آنها سود مالی بسیار زیادی را در خود دارد. انتخاب بهترین مناطق گردشگری از نظر منابع طبیعی مانند زمین، پوشش گیاهی، آب، ابنیه تاریخی، جاذبه‌های قومی و فرهنگی، تجاری، پزشکی و غیره باعث توسعه املاک بر اساس تقاضای بازار، منجر به ایجاد منافع مالی قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در املاک توریستی است. اجاره املاک برای مدت زمان کوتاه به خصوص در اوج فصول گردشگری با نرخ‌های بالاتر بازدهی مالی خوبی را تضمین می‌کند.

توسعه بازار املاک

با ازدیاد تقاضا برای سفر طبیعتاً محیط مساعدی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری به ویژه املاک همراه با بازدهی بالا نیز به وجود می‌آید.

تقاضای ماندگار

املاک و مستغلات توریستی مشهور در سراسر جهان همیشه با تقاضای پایدار روبرو هستند.

تنوع سرمایه‌گذاری

یکی از برترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری املاک تنوع و انعطاف‌پذیری آن است به‌طوری‌که مالک می‌تواند جریان‌های درآمدی مختلفی را از طریق اجاره روزانه، ماهانه یا بلند مدت ملک خود به دست آورد. مثلاً می‌توان از ملک به عنوان کافه، رستوران، اقامتگاه و سالن ورزشی استفاده کرد و درآمد بالقوه‌ای را کسب کرد.

افزایش ارزش ملک

توسعه، مدیریت صحیح و نگهداری املاک گردشگری با گذشت زمان ارزش ملک را چندین برابر بیشتر می‌کنند. هنگامی که کشور میزبان در تورم اقتصادی به سر می‌برد املاک و مستغلات به عنوان یکی از بهترین پوشش‌ها در برابر تورم عمل می‌کند. مثلاً اگر ملکی در یک منطقه گردشگری پر جاذبه به طور مداوم درآمدزایی کند، ارزش آن نیز بر همین اساس بیشتر می‌شود و چنانچه برعکس چنین اتفاقی برای آن نیفتد؛ صاحب ملک می‌تواند آن را به قیمتی که خریده بود به همراه سود حاصل از افزایش ارزش ملک به فروش برساند.

مشارکت با شرکت‌های توسعه املاک توریستی

در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران از طریق مشارکت با شرکت‌های خصوصی معتبر و متخصص در زمینه توسعه مدیریت املاک و مستغلات توریستی می‌توانند عایدی پایدار و سود چشمگیری به دست آورند. این درآمدها از طریق فعالیت‌های متفاوتی همچون اجاره، خدمات اقامتی و اضافی مانند رستوران، اماکن تفریحی، ورزشی، پزشکی و غیره ایجاد می‌شوند و سود هریک از سرمایه‌گذاران بر اساس قراردادهای منعقده و قدرالسهم شرکا تقسیم می‌شود.

نهایتاً در پاسخ به سؤال چرا سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری درآمد پایدار به همراه دارد می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری به ویژه مستغلات، بخش جدایی‌ناپذیر از این صنعت محسوب می‌شوند؛ زیرا نه تنها مکانی برای اقامتی دلپذیر هستند؛ بلکه به شما این امکان را می‌دهند که در ابتدا با خیال راحت پول پس‌انداز کنید، درآمد ماندگاری به دست آورید و سرمایه خود را چندین برابر نمایید.
چشم‌انداز آینده سرمایه‌گذاری در ملک توریستی نیز به نتایج مثبت و تقاضای زیاد برای خرید چنین املاکی اشاره دارد؛ چون به دلیل بالارفتن تقاضا و قیمت فصلی، بازدهی مالی و پولی بسیار زیادی را به جیب سرمایه‌گذاران سرازیر می‌کند. از این رو توجه و تمرکز به سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات صنعت توریستی و توسعه ادامه‌دار و پابرجای آن در راستای تأمین نیازهای بازار و تضمین رشد و بازدهی مالی پایدار الزامی است.

دیدگاه خود را وارد نمایید.

دنبال چیزی می‌گردی؟

آخرین پست‌ها