فرصت‌های ناب سرمایه‌گذاری ملکی: بهترین اماکن برای خرید زمین

بهترین جا برای سرمایه گذاری زمین

از زمانی که املاک و مستغلات به عنوان امن‌ترین فرصت سرمایه‌گذاری مطرح شده است، مردم شروع به خرید و فروش زمین و ملک کرده‌اند. با توجه به نوسانات اقتصادی حال حاضر، سرمایه‌گذاری در زمین یکی از قوی‌ترین استراتژی‌ها برای کسب درآمد در سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود. اما در بازاری که سرمایه‌گذاری با ریسک و عدم قطعیت همراه است، آیا خرید زمین سرمایه‌گذاری خوبی است؟ بدیهی است که سرمایه‌گذاری روی زمین در مقایسه با سایر اشکال سرمایه‌گذاری، انتخابی کم ریسک و سودآور به حساب می‌آید. اگر مفهوم سرمایه‌گذاری در زمین برای شما تازگی دارد و اگر هنوز نمی‌دانید این نوع سرمایه‌گذاری سودآور است یا خیر؟ پس این مقاله را تا انتها دنبال کنید و بیاموزید که بهترین جا برای سرمایه گذاری زمین در کدام مکان‌ها قرار دارد.

آمار بازار ملکی ایران در سال ۱۴۰۳

بازار ملکی ایران یکی از پرتحرک‌ترین بازارهای ملکی در منطقه خاورمیانه است. این بازار شامل معاملات فروش، خرید و اجاره زمین‌ها، واحدهای مسکونی و تجاری و سایر املاک است. با توجه به تنوع و پویایی بازار ملکی ایران، امکانات بسیاری برای سرمایه‌گذاران ملکی وجود دارد. در ده ماهه اول سال ۱۴۰۲، بهای مسکن بیش از ۷۵% رشد داشت که در ۵ ساله گذشته، تنها در سال ۹۹ بود که رشد ۸۰% را رد کرد.
اگرچه قیمت‌های هر متر مربع از یک مسکن در سال گذشته بالا رفت، اما مطابق آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، تفاوت زیادی در رقم خرید و فروش ملک در دو سال اخیر به وجود نیامده است. با این حال، هزینه‌های ساخت مسکن تا ۵۰% و افزایش اجاره‌بها تا ۲۵% را شاهد بودیم که پیش‌بینی می‌شود این عددها در سال ۱۴۰۳ بالاتر بروند. در این بین، کسانی که صاحب ملک یا زمین هستند، به سود می‌رسند، اما خیلی‌ها توان خرید خانه یا پرداخت مخارج بالای ساخت و نگهداری از آن را ندارند. پس در این مقاله، بر آن شدیم تا بهترین اماکن برای خرید زمین را به شما معرفی کنیم.

خرید زمین بهتر است یا ملک؟

تصمیم برای خرید زمین یا مسکن به عوامل مختلفی مانند وضعیت مالی، اهداف بلند مدت و ترجیحات شما بستگی دارد. اگر اهمیت می‌دهید که خانه رویاییتان چگونه ساخته شود و منابع لازم برای ساخت‌و‌ساز را دارید، خرید زمین ممکن است برایتان سودمند باشد. از سوی دیگر، زمین و خانه هردو جزء سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت محسوب می‌شوند. با این حال، اگر فرصت سودآوری طولانی‌مدت‌تری را می‌خواهید، خرید زمین می‌تواند در مدت زمان برای شما سود و بازگشت سرمایه بیشتری را به همراه داشته باشد.

بهترین جا برای سرمایه گذاری زمین

مزایای خرید زمین نسبت به خرید ملک

قبل از معرفی بهترین جا برای سرمایه گذاری زمین، بیایید در مورد مزایای این نوع از سرمایه‌گذاری بیاموزیم.

نگهداری و مدیریت زمین آسان‌تر است

مدیریت زمین‌های بدون ساختمان، بسیار ساده‌تر از خانه است و هزینه‌های کمتری برای نگهداری به خود اختصاص می‌دهند. البته این بدان معنا نیست که یک قطعه زمین بخرید و آن را کنار بگذارید. مطابق مصوبه شورای عالی شهرسازی، زمین‌هایی که ۱۰ سال یا بیشتر از مدت پروانه ساخت آن‌ها گذشته باشد، تغییر کاربری داده می‌شوند و دیگر نمی‌توان به آن‌ها به عنوان یک منبع سرمایه‌گذاری نگاه کرد. گرچه زمین‌های زراعتی کاربری خود را حفظ می‌کنند، اما برای تغییر کاربرد آن‌ها قوانین خاصی وجود دارد. اگر قصد دارید زمین خود را برای چند سال نگه دارید، می‌توانید با پرداخت هزینه‌های جزئی، زمین ناهموار را تسطیح کنید و چند کار ساده برای افزایش کیفیت آن انجام دهید. درحالیکه، اگر ملکی بخرید، از همان ابتدا باید با همه‌چیز از جمله مشکلات جزئی سیم‌کشی و لوله‌کشی گرفته تا کارهای بازسازی و نوسازی گسترده آن سروکار داشته باشید.
همچنین، شما مسئول رفع هر گونه مشکلی هستید که به طور اجتناب‌ناپذیری در طول زمان ایجاد می‌شود، مانند آسیب‌های ناشی از آب‌گرفتگی یا پوسیدگی، خراب شدن رنگ یا کاغذ دیواری، خراشیدگی کف، فرسودگی و موارد دیگر. علاوه بر این، اگر از استراتژی سرمایه‌گذاری خرید و نگهداری زمین استفاده می‌کنید، حتی نیازی به بازدید منظم از قطعه زمین خود را ندارید. فرض کنید زمین شما امن است و یک دیوار مرزی دور آن کشیده‌اید. در این صورت، فقط باید هرازگاهی آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ آسیب آشکاری مانند ترکیدگی خط لوله یا تجاوزات غیرقانونی وجود ندارد. اگر همه‌چیز مرتب به نظر می‌رسد، باید به سادگی صبر کنید و ببینید ارزش زمین شما با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

ارزش فروش یک قطعه زمین بیشتر از خانه است

ارزش زمین با گذشت زمان بالا می‌رود، درحالیکه ارزش فروش مجدد مسکن در برخی مواقع دچار رکود می‌شود. خانه‌ها با گذشت زمان پس از سال ساخت، به دلیل طراحی، فرسودگی و روش‌های قدیمی ساخت‌وساز دچار افت قیمت می‌شوند. قیمت واحد مسکونی نیز می‌تواند تحت تأثیر پروژه‌های جدید محلات تحت تأثیر قرار بگیرد. اگر زمین را در مناطق در حال توسعه بخرید، ارزش آن افزایش یافته و سودآوری بالایی برایتان خواهد داشت. بنابراین، با وجود اینکه زمین جریان نقدینگی فوری ندارد، اما برای افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند، خرید بهترین جا برای سرمایه گذاری زمین تصمیم عاقلانه‌ای به حساب می‌آید.

زمین انعطاف‌پذیری بیشتر در کاربری دارد

با سرمایه‌گذاری در زمین، به امکانات نامحدودی دست خواهید یافت. اگر ساختن خانه شخصی جزء اولویت‌های اول شما نیست، می‌توانید کارهای دیگری در آن انجام دهید و زمانی که ارزش آن به قدر کافی بالا رفت، زمین را بفروشید. برخی از افراد یک قطعه زمین را برای نگهداری دام یا وسایل دیگری می‌خرند. حتی می‌توانید آن را تبدیل به باغ کنید و با ساخت یک ساختمان کوچک و اجاره کوتاه‌مدت آن، درآمد اضافی برای خود ایجاد کنید. به طور کلی، زمین پتانسیل‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد.

خرید یک قطعه زمین ارزان‌تر درمی‌آید

بهای خرید زمین خالی بسیار کمتر از خرید خانه یا آپارتمان است. دلیل این امر ساده است؛ زمانی که خانه‌ای را می‌خرید، اساساً برای دو چیز هزینه پرداخت می‌کنید: زمین و ساختمان واقعی. با وجود بازسازی، باز هم یک خانه پیش‌ساخته را نمی‌توانید شخصی‌سازی کنید، مگر اینکه آن را کاملاً تغییر دهید که ممکن است نسبت به آنچه انتظار داشتید، متحمل هزینه بیشتری شوید.

بهترین جا برای سرمایه‌گذاری زمین

برای کسب سود از زمین، چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

اگر تصمیم خود را برای سرمایه‌گذاری در زمین گرفته‌اید و هنوز در مورد نوع زمینی که باید بخرید سردرگم هستید و برنامه مشخصی ندارید، در اینجا چند راه برای کسب سود از سرمایه‌گذاری زمین را برایتان آورده‌ایم. توجه داشته باشید که برای هریک از این اقدام‌ها می‌بایست پروانه بهره‌برداری خاص آن را بگیرید.

خرید و نگهداری

این یک استراتژی بلندمدت است و احتمالاً نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌های املاک و مستغلات سود بیشتری برایتان دارد. اگر این رویکرد را در نظر گرفته‌اید، بهترین زمان برای خرید زمین همین حالاست. قیمت زمین و ملک در حال بالا رفتن است و اگر بهترین جا برای سرمایه گذاری زمین را در مناطق پربازده شهری یا خارج شهر انتخاب کرده‌اید، در سال‌های آینده، مناطق اطراف زمینتان توسعه می‌یابد و بازدهی بالایی برایتان خواهد داشت. اینکه زمین را بخرید و آن را نگه دارید تا زمانی که وقت فروشش برسد، قابل قبول است و در هر صورت، شما را به سود خواهد رساند.

اجاره زمین به کشاورز

یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای به حداکثر رساندن بازده زمین، اجاره دادن آن است. اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید یا زمین شما در مناطقی است که امکان کشاورزی در آن‌ها وجود دارد، از این کار سود خواهید برد. زمین‌های کشاورزی بازدهی بالایی دارند و هرساله سود زیادی برای مالک در پی خواهند داشت. اجاره زمین برای کشت انواع غلات و درختانی مانند سیب یا پسته، از جمله کارهایی است که برخی از مالکان انجام می‌دهند.

اجاره زمین برای تجارت

بسیاری از کسب‌وکارها به دنبال زمین‌های مختلفی برای انجام عملیات تجاری خود هستند. آن‌ها زمین را برای مدتی طولانی اجاره کرده و مبلغ را به صورت ماهانه یا سالانه به مالک پرداخت می‌کنند. کسب‌وکارهایی مانند کارخانه‌ها از زمین برای ساخت سوله، انبار، تدارکات یا سایر مشاغل مانند پرورش حیوانات بهره می‌برند. این امر می‌تواند در مدت زمانی که قصد نگهداری زمین را دارید، برایتان سودآور نیز باشد. برخی از افراد، زمین خود را برای نصب بیلبورد نیز اجاره می‌دهند که یک راه خوب برای کسب درآمد از آن است.

خرید با بهای پایین و فروش با قیمت بالا

با توسعه مناطق شهری و پیش‌روی به سمت خارج شهر، زمین‌ها به یکی از قوی‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری در ملک تبدیل می‌شوند. تنها باید پیش‌بینی کنید که بهترین جا برای سرمایه گذاری زمین کدام منطقه است و زمین را در زمانی که قیمت پایین‌تری دارد، خریداری کنید. زمانی که قیمت آن بالا رفت، می‌توانید زمین را بفروشید و سود قابل توجهی دریافت کنید. علاوه بر این، می‌توانید ارزش زمین را بالا ببرید. برای مثال، تقسیم‌بندی زمین به چند کاربری متفاوت، امکان کسب سود از راه‌های مختلف را بیشتر می‌کند.

بهترین اماکن برای خرید زمین

انتخاب زمین به رشد اقتصادی، تقاضای بازار و اهداف مالی شخصی شما بستگی دارد. در ایران، برخی مناطق برای خرید زمین به عنوان فرصت‌های برتر سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند. این مناطق شامل شهرهای بزرگ، مناطق توریستی، نواحی در حال توسعه و مناطق صنعتی و تجاری می‌شوند. در این بخش به معرفی بهترین جا برای سرمایه گذاری زمین می‌پردازیم.

سرمایه‌گذاری روی زمین‌های شهر تهران و حومه

شهر تهران به عنوان پایتخت ایران از فرصت‌های سودآور زیادی برخوردار است، اما به دلیل تمرکز زیادی که روی این شهر گذاشته شده، قیمت‌ زمین‌ها به‌ویژه در مناطق شمالی و غربی بسیار بالا هستند. بنابراین، اگر سرمایه زیادی در اختیار دارید، این شهر از بهترین گزینه‌ها برای خرید زمین و سرمایه‌گذاری است.

سرمایه‌گذاری روی زمین‌های شهرهای شمالی

نواحی شمالی ایران، به‌خصوص مازندران به دلیل نزدیکی با تهران و سایر شهرهای مرکزی، آینده روشنی در توسعه شهری دارند و یکی از بهترین اماکن برای خرید زمین به شمار می‌روند. شهرهایی که همچنان می‌توانید در آن‌ها به خرید زمین بپردازید، شامل محمودآباد، فریدون‌کنار، بابل، آمل، بابلسر، نوشهر، لفور و چمستان هستند. لازم به ذکر است که سایر شهرهای شمالی در استان‌های دیگر، مانند رامسر دیگر ظرفیت زیادی برای خرید زمین ندارند و توسعه این مناطق از قبل صورت گرفته است. در هر صورت، اگر قصد خرید زمین در سایر استان‌های شمالی ایران را دارید، حتماً از یک کارشناس معتبر در این مناطق مشاوره بگیرید.

سرمایه‌گذاری روی زمین‌های شهرهای شرقی ایران

نواحی شرقی کشور نیز می‌توانند به عنوان بهترین جا برای سرمایه گذاری زمین در نظر گرفته شوند. شهرهایی مانند مشهد که همچنان از فرصت‌های توسعه جهت جذب توریست و زائر برخوردار هستند، می‌توانند گزینه مناسبی برای خرید زمین باشد. رونق ساخت وساز همچنان در مشهد و شهرهای اطراف آن مانند گلبهار، نیشابور، بجنورد و بیرجند برقرار است و در سال‌های آینده، بازدهی خوبی برای مالکان خواهند داشت.

سرمایه‌گذاری در زمین‌های مناطق غربی و مرکزی ایران

با توجه به مرزی بودن شهرهای شمال غربی کشور مانند ارومیه، تبریز، اردبیل و ماکو و شهرهای مرکزی همچون اصفهان که از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری کشور شناخته می‌شود، خرید زمین در این نواحی در بلندمدت می‌تواند باعث کسب سود شود. بازار ملک در این شهرها نسبتاً به هم شباهت دارد، با این تفاوت که تبریز در چند سال گذشته، سد بالاترین قیمت‌ها در این حوزه را رد کرده است.

سرمایه‌گذاری در زمین‌های شهرهای جنوبی ایران

موقعیت مرزی شهرهای جنوبی و قرار گرفتن روی منابع عظیم نفت و گاز، این مناطق را به یکی از بهترین اماکن برای خرید زمین تبدیل کرده است. هرساله به جمعیت این مناطق اضافه می‌شود و بهای زمین در یک دهه آینده در قسمت‌های جنوبی ایران به رشد قابل توجهی دست پیدا خواهد کرد.

بهترین جا برای سرمایه‌گذاری زمین

نکاتی در مورد سرمایه‌گذاری با خرید زمین

  • برای خرید زمین، لازم است به مواردی چون موقعیت جغرافیایی، امکانات نزدیکی، قیمت مناسب، مدارک مالکیت و شرایط قانونی توجه داشت.
  • تحقیق و بررسی مناطق مورد نظرتان را فراموش نکنید.
  • در صورت لزوم از مشاوران همان منطقه راهنمایی بگیرید.
  • مناطق پررونق و در حال رشد را انتخاب نمایید تا بهای زمین به رشد قابل قبولی برسد.
  • قبل از خرید زمین، حتماً سند مالکیت آن را استعلام بگیرید تا از قانونی بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • بررسی دقیق این موارد می‌تواند به انتخاب بهترین زمین برای سرمایه‌گذاری کمک کند.

سخن آخر

سرمایه‌گذاری در زمین به عنوان یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری ملکی شناخته می‌شود. با وجود فرصت‌های ناب برای خرید زمین در ایران، سرمایه‌گذاران می‌توانند با تحقیق و شناخت بازار ملکی، بهترین اماکن برای سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنند و به سوددهی بالایی دست یابند. بهای زمین به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و پیش‌بینی می‌شود که این روند در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.
وقتی روی چنین دارایی ملموس و بلندمدتی سرمایه‌گذاری می‌کنید، می‌توانید آن را نگه دارید و در زمان مناسب، کار بزرگی با آن انجام دهید. این بدان معناست که ممکن است مجبور باشید برای کسب سود مدت زمان بیشتری منتظر بمانید، اما خبر خوب این است که هزینه مالکیت زمین بسیار کمتر از داشتن یک خانه است. در نهایت، برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد بهترین جا برای سرمایه گذاری زمین، توصیه می‌کنیم با مشاوران ملکی ماهر و متخصص در این زمینه مشورت کنید و تصمیم هوشمندانه‌تری بگیرید.

سؤالات متداول بهترین اماکن برای خرید زمین

سرمایه‌گذاری در زمین بهتر است یا سرمایه‌گذاری در ملک؟

سرمایه‌گذاری در زمین یا ملک هر دو انتخاب خوبی هستند، اما بسته به اهداف و استراتژی‌های شخصی هر فرد ممکن است یکی از آن‌ها برایشان مناسب‌تر باشد. مهم‌ترین نکته این است که قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، باید با دقت اقدامات لازم را انجام داده و بازدهی و ریسک‌های مرتبط با هر یک از گزینه‌ها را ارزیابی کرد.

آیا خرید زمین در ایران به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری مطرح است؟

خرید زمین به دلیل سودآوری طولانی‌مدت و منابع درآمدی جانبی که ایجاد می‌کند، همیشه به عنوان یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران محسوب می‌شود.

قبل از خرید زمین چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟

قبل از پیدا کردن بهترین جا برای سرمایه گذاری زمین، باید از موقعیت جغرافیایی و اندازه آن اطمینان حاصل کرد. همچنین باید اطلاعاتی در مورد وضعیت قانونی و مالی زمین داشته باشیم، از جمله مالکیت، تصرف و محدودیت‌های قانونی.

دیدگاه خود را وارد نمایید.

دنبال چیزی می‌گردی؟

آخرین پست‌ها