مزایا و معایب خرید آپارتمان برای سرمایه‌گذاری

خرید آپارتمان برای سرمایه‌گذاری

زمانی که کشور در شرایط بد اقتصادی قرار می‌گیرد و نمودار تورم بالا می‌رود؛ همه مردم به دنبال روش‌‌هایی می‌گردند که با کمک آنها بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد که از میان آنها می‌توان به خرید طلا، ارز، خودرو، ملک و… اشاره کرد. همه این روش‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. سرمایه‌گذاری در برخی روش‌ها ممکن است آنقدرکه انتظار می‌روید سودآور نباشد، در برخی دیگر از انواع سرمایه‌گذاری، اگر آشنایی و اطلاعات کافی نداشته باشید، امکان ضرر وجود دارد. اما از میان همه روش‌هایی که نام بردیم؛ سرمایه‌گذاری در ملک، برای مثال خرید آپارتمان کم ریسک‌ترین است زیرا آزمایش خود را در طول سی سال اخیر پس داده و در طول این سال‌ها نمودارش صعودی بوده است. در این مطلب قصد داریم مزایا و معایب خرید آپارتمان را بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

چرا خرید آپارتمان، سرمایه گذاری مناسبی است؟

خرید آپارتمان یکی از کم ریسک‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر شاهد نوسانات زیادی در بازار طلا، ارز و دیگر سرمایه‌گذاری‌ها بوده‌ایم. اما آمارها نشان می‌دهد بازار مسکن در ۳۰ سال گذشته همیشه رشد داشته است. حتی اگر این بازار در برخی بازه‌های زمانی رکود را تجربه کرده باشد باز هم مسیر رشد خود را از سر گرفته است.
دلایل زیادی برای این رشد وجود دارد. برای مثال کمبود آپارتمان نسبت به میزان تقاضا و همچنین محدود بودن زمین‌های مسکونی در ایران را باید برخی از این دلایل دانست. درحال حاضر مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام سرمایه‌گذاری بدان توجه کرد، حفظ سرمایه اولیه است و بعد از آن باید نوعی از سرمایه‌گذاری را انتخاب کرد که به افزایش درآمد کمک کند. خرید یک آپارتمان به‌عنوان سرمایه‌گذاری، هر دو مورد را پوشش می‌دهد. به این صورت که سرمایه اولیه شما که همان آپارتمان است؛ حفظ می‌شود و در کنار آن می‌توانید با اجاره دادن آن آپارتمان، درآمد ماهیانه مازاد هم داشته باشید.

مزایای خرید آپارتمان برای سرمایه‌ گذاری چیست؟

خرید آپارتمان برای سرمایه ‌گذاری مزایای زیادی دارد که برخی از این مزایا به شرح زیر است:

  • به طور کلی، با گذشت زمان، ارزش آپارتمان‌ها افزایش می‌یابد. این امر به چند عامل از جمله تقاضای مداوم برای مسکن، محدود بودن زمین و هزینه‌های ساخت و ساز بستگی دارد.
  • اگر آپارتمان را اجاره دهید، می‌توانید از آن درآمد ثابتی کسب کنید. مبلغ اجاره دریافتی شما به عوامل مختلفی از جمله موقعیت آپارتمان، متراژ و امکانات آن بستگی دارد. شما می‌توانید این هزینه اضافه را برای رفع مشکلات آپارتمان خود خرج کنید و یا با آن وام‌هایی را که برای خرید خانه گرفته‌اید، بپردازید.
  • خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری می‌تواند راهی برای محافظت از پول شما در برابر تورم باشد. این امر به این دلیل است که قیمت آپارتمان‌ها معمولا با نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند.
  • در نهایت، آپارتمان می‌تواند مکانی برای زندگی شما یا اعضای خانواده‌تان باشد. این امر یک مزیت قابل توجه برای سرمایه‌گذاران است. به خصوص در مناطقی که اجاره‌بها بالا است یا یافتن مسکن مقرون به صرفه دشوار است، این مزیت بیشتر به چشم می‌آید.

خرید آپارتمان برای سرمایه‌گذاری

معایب سرمایه گذاری در آپارتمان چیست؟

با این حال، توجه به این نکته مهم است که خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری نیز خطرات خاص خود را دارد. به عنوان مثال، ارزش آپارتمان‌ها می‌تواند در رکود اقتصادی کاهش یابد. علاوه بر این، آپارتمان‌ها مستعد خرابی و سایر مشکلات هستند که این مساله می‌تواند هزینه‌های غیرمنتظره‌ای را برای مالکان به همراه داشته باشد. در ادامه لیستی از معایب سرمایه گذاری در آپارتمان ارائه شده است:

  • ارزش آپارتمان‌ها می‌تواند در رکود اقتصادی یا در صورت تغییر تقاضا در منطقه خاص کاهش یابد. برای کسانی که سریعا به نقدینگی خود نیاز پیدا می‌کنند؛ این مساله ضرر آفرین خواهد بود.
  • آپارتمان‌ها مستعد خرابی و سایر مشکلات مانند نشت، خرابی لوله‌ها، شیرآلات و… هستتند. این مشکلات می‌تواند هزینه‌های غیرمنتظره‌ای را برای مالکان به همراه داشته باشد و از سود اجاره یا ارزش کلی آپارتمان بکاهد.
  • مستاجران ممکن است، صاحبان آپارتمان را درگیر مشکلاتی کنند و وقت و هزینه آنها را تلف نمایند.
  • اگر آپارتمان را اجاره می‌دهید، باید هزینه‌های مدیریت ملک مانند یافتن مستاجر، جمع‌آوری اجاره و رسیدگی به تعمیرات را بپردازید که این هزینه‌ها می‌تواند از سود شما بکاهد.
  • آپارتمان‌ها به اندازه سایر سرمایه‌گذاری‌ها به راحتی و در زمان کوتاه نقد نمی‌شوند. فروش آپارتمان می‌تواند زمان‌بر باشد و ممکن است مجبور شوید برای فروش سریع آن قیمتی کمتر از ارزش بازار پیشنهاد دهید.مالکان آپارتمان باید از قوانین و مقررات مربوط به مالکیت و اجاره در منطقه خود آگاه باشند. عدم رعایت این قوانین می‌تواند منجر به جریمه یا حتی از دست دادن آپارتمان شود.

چگونه با پول کم آپارتمان بخریم؟

 

با تغییرات قیمت ملک در سال‌های اخیر، همه می‌دانیم که خرید آپارتمان به روش سنتی، نقدینگی زیادی می‌خواهد. به همین دلیل کسانی که سرمایه زیادی ندارند ممکن است به سرعت از رفتن به سمت این نوع سرمایه‌گذاری منصرف شوند. اما باید بدانید که راهی برای حل این مشکل وجود دارد. شما می‌توانید با کمک سرمایه‌گذاری‌های مردم پایه، با همان نقدینگی کم خود در خرید یک آپارتمان شریک شوید. مجموعه‌هایی که این نوع سرمایه‌گذاری‌ها را پیشنهاد می‌دهند معمولا قبل از ارائه پیشنهاد میزان سود و زیانش را بررسی می‌کنند و تمام موارد فنی و حقوقی مربوطه را نیز چک خواهند کرد. شما می‌توانید با مراجعه به این مجموعه‌ها و شرح شرایط و نقدینگی خود از سرمایه‌گذاری‌های مردم پایه مناسب با شرایطت‌ خود آگاه شوید و به میزان پولی که دارید آپارتمان بخرید. این سرمایه کم کم گسترش پیدا کرده و در نهایت شاید بتوانید به صورت تمام و کمال صاحب خانه شوید.

آیا خرید آپارتمان روش مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

در این مطلب درباره خرید آپارتمان به‌عنوان یک روش سرمایه‌گذاری صحبت کردیم و مزایا و معایب این روش را نیز بررسی نمودیم. به‌طورکلی و در شرایط اقتصادی حال حاضر، خرید آپارتمان و به‌طورکلی سرمایه‌گذاری در ملک یکی از کم‌خطرترین روش‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. بنابراین حتی اگر نقدینگی کمی دارید و می‌خواهید وارد این مسیر شوید؛ پیشنهاد می‌شود با بررسی مدل‌های مردم پایه و مشارکت در آنها گام اول را بردارید.

سوالات متداول مزایا و معایب خرید آپارتمان برای سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در آپارتمان چگونه کمک می‌کند تا پول بیشتری به دست آوریم؟

سرمایه‌گذاری در آپارتمان می‌تواند راهی برای محافظت از نقدینگی و حفظ ارزش پول شما در برابر تورم باشد. همچنین شما می‌توانید آپارتمان خود را اجاره داده و درآمد مازاد کسب کنید.

آیا خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری ریسک دارد؟

به‌طورکلی سرمایه‌گذاری در ملک که خرید آپارتمان هم یکی از انواع آن است؛ بی‌خطرترین نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود زیرا معمولا قیمت ملک با رشد تورم رشد می‌کند. اما باز هم بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری از جنبه‌های مختلف تحقیق کنید تا خطری شامل حال نقدینگی‌تان نشود.

دیدگاه خود را وارد نمایید.

دنبال چیزی می‌گردی؟

آخرین پست‌ها